FILM REVIEW | Inside Out

Inside-Out-horizontal-e1438295932161

Al bij de trailer lag ik helemaal in een scheur. Ja, één ding was zeker: zodra Inside Out uit kwam, zouden wij hem gaan zien. En dus – op de dag van de première – gingen wij naar de bioscoop. Bummer. He-le-maal uitverkocht. Nou ja, dan maar een andere keer. En zodoende hebben we deze nieuwe Pixar film pas afgelopen week gezien. Een film over de werking van onze emoties die werken in een commandocentrum in ons hoofd. Huh?!

Opgroeien gaat niet zonder vallen en opstaan, en dat geldt ook voor Riley. Wanneer haar vader een nieuwe baan krijgt in San Francisco, moet ze haar leventje in het Middenwesten van Amerika achter zich laten. Riley laat zich, net als iedereen, leiden door haar emoties: Plezier, Angst, Woede, Afkeer en Verdriet. De emoties wonen in het Hoofdkwartier, de commandoruimte in Riley’s hoofd, waar ze haar van advies voorzien bij de dagelijkse dingen. Riley en haar emoties hebben moeite om zich aan te passen aan het nieuwe leven in San Francisco, wat leidt tot opschudding in het Hoofdkwartier. Hoewel Plezier, Riley’s belangrijkste emotie, haar best doet om alles positief te houden, ruziën de emoties over hoe ze het beste kunnen omgaan met een nieuwe stad, een nieuw huis en een nieuwe school.
(Synopsis: JT Bioscopen)

Stemmen door: Amy Poehler, Phyllis Smith, Richard Kind, Bill Hader, Lewis Black, Mindy Kaling en Kaitlyn Dias
95 minuten
Genre: Animatie/familiefilm
Release: 15 juli 2015

Inside Out is een film met ontzettend veel humor. Zowel voor kinderen als voor volwassenen. Daarnaast vind ik dit één van de weinige écht leerzame films. Nou ja, als je er doorheen kunt kijken dan. Riley komt in de puberteit en eigenlijk gaan we dus zien hoe de emoties veranderen in deze periode. Dit klinkt allemaal heel heftig, maar dat is natuurlijk op een hele leuke manier verpakt. Daarnaast zitten er onwijs veel boodschappen in over emoties. Met misschien wel als hoofdboodschap dat alle emoties goed zijn en er ook mogen zijn. Emoties werken nou eenmaal samen en vormen wie we zijn.

Zoals we van Pixar gewend zijn is het niet alleen maar happyhappyjoyjoy maar zitten er ook een aantal momenten in de film waar je zelf verdrietig van kunt worden. Ik beken: ik zat soms met tranen in mijn ogen te kijken. Maar eerlijk is eerlijk: meestal gewoon met een glimlach. De film zal voor vele heel herkenbaar zijn en dat maakt deze film dan ook zo geschikt voor alle leeftijden.

Wat mij betreft is deze film op alle fronten geslaagd. Ik heb genoten en dit is absoluut een film die ik vaker wil zien. Daarnaast zal ik deze film zeker bij mijn collega’s in het onderwijs aanraden om te kijken met de kinderen wanneer het gaat over emoties en over wie je bent en wilt zijn.

Wat is jouw favoriete animatiefilm?

liefsnatasjaklein