MOVIE REVIEW | Fashion Chicks

fashionchicksfilm

Nederlandse komedies. Vaak niet zo mijn ding omdat ze 9 van de 10 keer veel te overdreven geacteerd zijn. En dan hebben we het nog niet gehad over de verhaallijn. Toch ging ik naar Fashion Chicks. Er zouden verschillende bloggers een rolletje hebben in deze film – zoals Mascha – en dus was ik toch wel erg nieuwsgierig geworden. En de laatste tijd vind ik de Nederlandse film steeds beter. Dus wie weet. Laten we hem een kans geven.

Esmee is een introvert meisje van eenvoudige komaf. Haar grote droom is om fashion designer te worden. Het liefst zou ze designerkleding dragen, maar dat kan ze zich bij lange na niet veroorloven. Als Esmee stage mag lopen bij hét modebedrijf Wolff Fashion wordt ze al snel gedegradeerd tot magazijnmedewerker. Ondanks dat ze gigantisch baalt, heeft ze hierdoor wel beschikking tot afgekeurde designkleding. Esmee begint zelf kleding te ontwerpen en creëert een online alter-ego ‘Lizzy’. Door een toevallig optreden op Fashion Week worden Lizzy en haar blog instafamous. De ultieme fashion director en tevens oprichter van Wolff Fashion, Victoria Wolff, wil zelfs dat Lizzy dé blogger wordt van het toonaangevende modebedrijf. Esmee is genoodzaakt om een dubbelleven te gaan leiden, maar Lizzy neemt ook steeds meer de overhand in haar privéleven. Daarbij loopt ze natuurlijk ook een steeds groter risico dat ze wordt betrapt….

Acteurs: Liza Sips, Patrick Martens, Robin Martens, Pip Pellens, Melody Rayman, Jason de Ridder, B-Brave en Victoria Koblenko
93 minuten
Genre: Komedie
Release: 2 december 2015

Hoewel de officiële release pas op 2 december is, is er in veel bioscopen al een girls only avond geweest. En omdat wij ons nog zo jong voelen – wij zijn gewoon 17 met 10 jaar ervaring 😉 – ben ik samen met een vriendin naar deze avond geweest. De opkomst was niet hoog, en daarom was de sfeer ook niet zo top. Maar, er was wel een bingo met de kaartjes van de stoelen. En zowel mijn vriendin als ik wonnen beiden een Jills 0,0%! Heuhj! Daarna was het uiteraard tijd voor de film.

Het verhaal was best aardig. De film zat dan ook leuk in elkaar, maar mega enthousiast ben ik nou ook weer niet. Het verhaal is vooral gericht op meisjes – en hier en daar een jongen – die nog op de middelbare school zitten. Voor vele van hen zal het verhaal herkenbaar zijn door het bloggen/vloggen in de film. Iets wat onder vele jongeren speelt. Daarmee is de doelgroep dus gezet én duidelijk.

Het acteerspel was – zoals ik gewend ben van Nederlandse komedies – erg overdreven. Ja, Robin Martens (Rikki uit Goede Tijden Slechte Tijden) moest dan wel een meisje spelen wat niet al te snugger is, maar dit was toch wel erg over de top. En zo speelde iedereen over de top. Waarschijnlijk is het verhaal ook zo geschreven. Je ziet dit bijvoorbeeld ook terug in een doorgewinterde actrice als Victoria Koblenko. Ja, dit was duidelijk een film met een knipoog. Vooral een feel good movie waar je hersenloos naar kunt kijken.

Het beste acteerspel kwam dan ook van Liza Sips en Patrick Martens. Beiden speelden ze overdreven, maar niet té én duidelijk in hun rollen! Komisch, maar ook serieus,  zoals ik vind dat je een rol in een komedie moet spelen om de film een soort van serieus te kunnen nemen.

Fashion Chicks heeft absoluut een moraal in het verhaal: blijf jezelf, want je valt hoe dan ook toch door de mand. En dat is denk ik een hele mooie boodschap om in deze mobiele en online tijd mee te geven aan de kijkende tieners.

2 ster

Ga jij Fashion Chicks bekijken?