MOVIE REVIEW | Spectre

00

Afgelopen woensdag was het zover: de Nederlandse première van de nieuwste James Bond film. Allerlei BN-ers verzamelden zich in het Tuschinski theater in Amsterdam om Spectre te zien. En ik installeerde mezelf bij JT Den Bosch samen met Roy. Een dresscode, Martini bij binnenkomst – shaken, not stirred -, hapjes, een hele mooie auto naast een rode loper, fotograaf en in de zaal een live verbinding met het Tuschinski waardoor we de prèmiere daar konden volgen, om vervolgens tegelijk met Amsterdam de film te kunnen zien. En hoe deze 24e James Bond film was? Dat vertel ik je uiteraard hieronder!

Door een mysterieus bericht wordt Bond geconfronteerd met zijn verleden en moet hij een duistere organisatie ontmaskeren. Terwijl M verwikkeld raakt in een politieke strijd om de Britse geheime dienst te behouden, ontrafelt Bond gaandeweg de verschrikkelijke waarheid achter Spectre.
(Synopsis: JT Bioscopen)

Acteurs: Daniel Craig, Ralph Fiennes, Ben Whishaw, Rory Kinnear, Christoph Waltz, David Bautista, Andrew Scott, Monica Bellucci, Naomie Harris en Léa Seydoux
148 minuten
Genre: Actie
Release: 29 oktober 2015

Daniël Craig is absoluut mijn favoriete Bond. En ook dat bewijst hij weer in Spectre. Hij is de James Bond die er super goed uit ziet. Niet te gelikt, maar een mooi rauw randje. Zijn acteerwerk is weer op en top en hij laat elke zin geloofwaardig overkomen.
Maar hij is niet de enige acteur om naar deze film te gaan. Léa Seydoux doet het anders ook erg goed. En eerlijk is eerlijk: ook zij ziet er fantastisch uit. Daarnaast hebben we ook nog Monica Bellucci, die met haar 51 jaar de oudste Bond Girl ooit is en Christoph Waltz als de bad guy.

Maar goed, uiteindelijk gaat het natuurlijk om het verhaal. Spectre is in een aantal opzichten anders dan de vorige James Bond films. Zo vond ik dat er veel meer – droge – grapjes in verwerkt waren, waardoor het serieuze die de Bond films normaal hebben, een stukje lager ligt. Wat mij betreft is dat een vooruitgang, zolang het natuurlijk geen komische film wordt. Maar her en der een lach, moet er wat mij betreft van af kunnen.
Daarnaast is dit zowel de duurste als de langste Bond film ooit. Wat mij betreft net té lang. Aan het einde van de film moest ik toch echt diep nadenken wat er in het begin van de film ook al weer gebeurt was. En dat is jammer, want daardoor werd het zo nu en dan wat verwarrend.

De actiescènes zaten goed in elkaar. Ik hoorde dan ook dat de meeste stunts en effecten live gedaan werden en er dus minder computerwerk aan te pas is gekomen. Dat is ook duidelijk te zien en kijkt erg prettig. En aan actie komt het dan ook niet te kort. Denk aan een zwabberende helikopter boven een mensenmassa, een race langs de Tiber in Italië, een vliegtuig achtervolging in Oostenrijk en een vuistgevecht in een rijdende trein.

Ja, ik heb me weer prima vermaakt met deze James Bond film en kijk uit naar het volgende deel met – als het goed is – weer Daniël Craig als 007.

En hieronder nog even een collage van mijn avondje 😉

0000