• /
  • Movies & TV
  • /
  • MOVIE REVIEW | The Hunger Games: Mockingjay – part 2

MOVIE REVIEW | The Hunger Games: Mockingjay – part 2

The-Hunger-Games-Mockingjay-Part-2-banner

Afgelopen dinsdag gingen we naar The Hunger Games: Mockingjay marathon bij de bioscoop. Eerst kregen we part 1 te zien om vervolgens het spannende nieuwste – en tevens laatste – deel te zien. Alle films hebben wij in de bioscoop gezien, en deze zou daar uiteraard ook deel van uitmaken. En als ik gek ben op een filmserie, dan wil ik het volgende deel eigenlijk gewoon als eerste zien. So I did! Natuurlijk deel ik geen spoilers met jullie, maar vertel ik hieronder wat ik vond van het afsluitende deel.

De grote finale breekt aan, waarin Katniss (Jennifer Lawrence) samen met Gale (Liam Hemsworth), Finnick (Sam Clafin), Peeta (Josh Hutcherson) en een eenheid van District 13, de confrontatie opzoeken met President Snow (Donald Sutherland). Katniss en haar team gaan een ongeëvenaarde strijd tegen het Capitool aan in een missie waarbij zij hun leven riskeren om de bevolking van Panem te bevrijden en President Snow van zijn troon te stoten. De dodelijke vallen, vijanden en morele keuzes die Katniss te wachten staan, zijn uitdagender dan zij ooit onder ogen heeft moeten komen tijdens The Hunger Games.
(Synopsis: JT Bioscopen)

Acteurs: Jennifer Lawrence, Liam Hemsworth, Josh Hutcherson, Sam Clafin, Donald Sutherland, Woody Harrelson, Elizabeth Banks, Philip Seymour Hoffman, Stanley Tucci en Julianne Moore.
136 minuten
Genre: Avontuur/Actie
Release: 18 november 2015

Het is de laatste aantal jaren een trend om het laatste deel van boekverfilmingen uit te brengen in twee delen. Denk bijvoorbeeld aan Harry Potter en Twilight. Het is een trend die ik niet compleet begrijp. Ja, bij een blockbuster levert het natuurlijk een hoop extra geld op. Maar waarom het laatste boek? Als ik kijk naar bijvoorbeeld Harry Potter, had daar deel 5 juist gesplitst mogen worden omdat daar uiteindelijk heel veel mooie dingen zijn weggelaten. En dan nog het niet al te boeiende part 1 van het laatste deel. Maar ik dwaal af.

hunger-games-mockinjay-2-03

Ook The Hunger Games: Mockingjay werd gesplitst. Hier vond ik het niet al te storend – zeker niet na het zien van part 2, maar daar zo meteen meer over – maar toch was dat deel een stuk trager dan zijn voorgangers The Hunger Games en The Hunger Games: Catching Fire. Bij part 1 kwam de echte actie pas na één uur kijken! Na het zien van part 2 kan ik enigszins wel begrijpen dat ze dit deel in tweeën splitste. Natuurlijk – zoals ik net ook al vertelde – levert het een hoop geld op, maar in dit geval zorgde het er ook voor dat vele mooie details bleven die je ook in het boek kunt lezen.

The Hunger Games: Mockingjay – part 2 is absoluut een waardig slot. Het heeft de actie, het moraal, de twijfel, de liefde en de kracht. Het is absoluut een waardige verfilming die de fans van The Hunger Games bijna niet teleur kan stellen. Ik zeg bewust bijna. Het stuk waar de opbouw naar toe gaat, wordt voornamelijk afgeraffeld. Maar eerlijk is eerlijk. Dat vond ik in het boek ook al. Voor degene die het boek niet gelezen hebben, zou dat dus wel een tegenvaller kunnen zijn. Voor degene die het boek wel gelezen hebben, zullen dit ook zo verwachten.

hunger-games-mockinjay-2-02

De opbouw is dus super, maar het punt waar het om draait is wat snel weer voorbij. Er had nog wat meer diepgang hier mogen zitten. Nogmaals, heb je het boek gelezen, dan sta je hier absoluut niet van te kijken.

De acteurs doen het weer geweldig! De chemie tussen de spelers is perfect. Zowel de hoofdrollen – dat wisten we natuurlijk al! – als ook de (nieuwe) bijrollen. Het is perfect op elkaar afgestemd.

4,5 star

The Hunger Games serie: yay of nay?