Over Mij

Wat leuk dat je een bezoekje brengt aan Another Chapter! Dit blog staat vol persoonlijke life & fun artikelen. Zoals reviews, hacks, aankomende events, leuke lijstjes en nog veel meer wat jouw dag een beetje leuker maakt. Ik ben Natasja. Dansspecialiste op een basisschool, blogger in hart en nieren en vooral een beetje gek. Wil je meer over mij weten, kijk dan ook even op mijn about pagina! Veel plezier! Follow

SUGARCHALLENGE | De suikerbewuste fase is gestart

Afgelopen zondag begon de 3e fase: suikerbewust. Zoals jullie in de afgelopen eetdagboeken konden lezen, ben ik eigenlijk nooit helemaal suikervrij geweest. Er was altijd wel ergens in de week een moment dat ik iets pakte wat verboden was tijdens de suikervrije fase. Hoe dan ook, ik denk dat suikerbewust beter bij mij past. Het is fijn om te weten dat ik grotendeels kan zonder producten met suiker en dat ik toch zo nu en dan iets kan pakken zonder daadwerkelijk echt terug te vallen in oud gedrag. Maar zoals ik vorige week al zei, ik baal nog altijd dat het me niet gelukt is om compleet suikervrij te leven. Ach, nog 60 dagen suikerbewust met de cursus en dan sta ik er alleen voor. Ik weet zeker dat het me gaat lukken. Voor vandaag weer een kort overzichtje van wat ik gegeten heb (ben weer dingen vergeten op te schrijven en te fotograferen, domme ikke!), vertel ik je wat ik nu meer mag dan in de vorige fase en deel ik mijn ervaring tot nu toe met jullie.

EETDAGBOEK

Oi, oi, oi… Doordat mijn auto nog steeds bij de garage staat *zucht* hebben we weer geen weekboodschappen kunnen doen en was het vooral per dag kijken wat we aten. En dus heb ik geen overzichtje geschreven en ben ik stomgenoeg grotendeels vergeten te fotograferen. Het is dus niet bijster bijzonder wat hieronder geschreven staat en vooral niet veel anders dan de afgelopen weken omdat we (bijna) geen nieuwe inspiratie opgedaan hebben.

Griekse yoghurt met speculaas kruiden en pitten

Griekse yoghurt met speculaas kruiden en pitten

Ontbijt:
– Roerei met spekjes, komijn, peper en sambal
– Griekse yoghurt met zonnebloempitten, kokosrasp, chiazaad en appel
– Zuurdesembrood met rode pesto en jong belegen kaas
– Salade van bladsla met paprika, feta, cashewnoten met een dressing van mosterd, balsamico azijn, olijfolie en een beetje honing

Roerei met spekjes

Roerei met spekjes

Lunch:
– Roerei met boursin, sambal, komijn en champignons
– Zuurdesembrood tosti
– Griekse yoghurt met mandarijn, chiazaad en kokosrasp
– Broodje caprese

lasagne met geroosterde groenten

Lasagne met geroosterde groenten

Diner:
– Hamburger met champignons en salade (zelfde als van het ontbijt)
– Kip/prei potje
– Pasta met bolognesesaus (met champignons i.p.v. gehakt)
– Volkoren lasagne met gegrilde groenten

DE SUIKERBEWUSTE FASE

Tijdens de suikerbewuste fase mag je meer dan in de suikervrije fase. Dat is uiteraard logisch. Zo mag je o.a. natuurlijke zoetstoffen toevoegen aan je eten. Denk hierbij aan stevia en honing. Tijdens deze fase gaan we ook de 80/20 regel toepassen: 20% van de tijd mag je gezondere suikersoorten en 80% eet je suikervrij.

De komende tijd ga ik mezelf meer verdiepen in wat je tijdens deze fase nog meer allemaal mag en wat je nog altijd beter kunt laten staan. Daar horen jullie volgende week meer over. Ik hoop namelijk deze week mijn auto weer terug te hebben, zodat we weer goed voorbereid onze boodschappen kunnen doen.

Kip-prei potje

Kip-prei potje

ERVARING TOT NU TOE

Suikervrij klinkt moeilijk, want tegenwoordig zit in vrijwel alles suiker verwerkt. Als je alleen zonder de toegevoegde suikers zou gaan leven, dan zou het nog best te doen zijn. Zo ben ik namelijk ook gestart op 1 januari 2015. Tot ik er achter kwam dat suikervrij meer in houdt. Zo mag je o.a. ook geen tarwe en aardappelzetmeel, want dit (en meerdere ingrediënten) hebben hetzelfde effect op je lichaam als suiker. En dat hakte er behoorlijk in. Ik heb het de afgelopen maand écht lastig gehad. Vaak gedacht om gewoon te stoppen omdat ik te bourgondisch ben. En hoewel ik dat nog steeds zo vind, heb ik ook ervaren wat de voordelen zijn van het laten staan van suiker. Ondanks dat ik elke week wel ergens een keer gesmokkeld heb. Ik ben een ruime 10 cm aan omvang kwijt! En als ik nog gezonder zou eten – en had gesport, want dat heb ik in die tussentijd niet gedaan… –  dan zou ik ook meer aan gewicht kwijt geweest zijn. Echter ben ik maar 3 kilo kwijt. Ik had gehoopt op zo’n 10 kilo, maar hé, alle beetjes helpen. En daarbij vind ik het veel fijner om mijn lichaam te zien slinken, dan dat de weegschaal een ander getal aangeeft.

Ik merk ook dat – nu we in de suikerbewuste fase zijn aangekomen – ik de druk van ‘het niet mogen’ los kan laten. Ik wil er nog meer voor gaan dan eerst. Oké, vanaf vandaag, want ik heb afgelopen week één keer héél fout gedaan met een bak Ben & Jerry’s. No regrets, want het was super lekker! Maar dit moet niet elke week. En dat ben ik dan ook zeker niet van plan!

Ik denk dat de belangrijkste les is, om jezelf happy te voelen en jezelf in balans te houden door de juiste keuzes te maken. En als dat betekent dat je één keer in de week smokkelt, vind ik dat het moet kunnen. En kies je er voor je precies aan alles te houden, dan ben je absoluut een topper. Maar het gaat niet om de challenge, het gaat om jezelf. Zolang jij alles eruit haalt wat op dat moment in je zit, ben je goed bezig. En ik heb dat afgelopen week – in tegenstelling tot de weken er voor – weten te accepteren.

De cursus Suikervrij Gezond en Slank geeft mij een hoop inzichten en door de vele mailtjes en de Facebook groep leer ik een heleboel en geeft me veel houvast. Natuurlijk had ik het ook gekund zonder deze cursus, maar eerlijk is eerlijk: dan had ik het allang opgegeven. De cursus is toch een steun in de rug en daarom echt aan te raden als ook jij je levensstijl wilt aanpassen!

Hoe was jouw (gezonde) week?

Disclaimer: Alle updates omtrent de Sugarchallenge betreft een samenwerking.

10 Comments

Geef een reactie

CommentLuv badge

Close